Kumppaniblogi: Olemme poikkeuksellisesti auki…

Tätä kirjoittaessani istun toimistolla ja ihailen merimaisemaa. Muistelen lähiviikoilta aurinkoista päivää, jolloin ulkona oli lämmintä.

Varsinainen helle siellä ei ollut, mutta sen verran hieno ilma kuitenkin, että paikallinen kesäterassi ilmoitti Facebookissa olevansa poikkeuksellisesti auki ja kehotti asiakkaita saapumaan paikan päälle tyhjentämään varastot, niin pääsisi lomalle.

Viestiä lukiessani jäin pohtimaan, voisimmeko mekin kutsua asiakkaat paikalle ostamaan loput. Miltä kuulostaisi: “Arvoisa asiakas, meillä olisi täällä vielä 30% konsultin osaamisesta käytettävissä ennen seuraavaa lomaa. Miten olisi laitetaanko online-pakettiin, vai lähetetäänkö paikan päälle?”.

Jotenkin en jaksa uskoa, että kauppa kävisi. Toisaalta eihän sitä tiedä, kun ei ole kokeiltu. Uskoisin kuitenkin, että joku paikallinen tarttui kesäterassin ilmoitukseen ja meni lasilliselle. Terassin tapauksessa aukiolosta tiedottaminen lienee olennainen osa asiakkaiden saamisessa paikan päälle.

Meidän tapauksessa aukioloajoilla ei taida olla niin merkitystä, olennaisempaa on, että asiakas tietää meidän olemassaolosta ja osaamisesta, eikä pahitteeksi ole, jos yhteystiedot löytyvät helposti.

Miten sitten asiakkaalle voidaan kertoa osaamisesta? Miten tuoda esille, missä asioissa voimme hyödyttää asiakasta? Tätä samaa haastetta ratkotaan yrityksissä joka päivä. Yhtä ainutta oikeaa vastausta ei ole olemassa. Jokaisen yrityksen täytyy itse löytää omat tapansa tavoittaa asiakkaansa ja kertoa yhteistyön hyödyistä. Ainut varma asia on, että jos asiakkaita ei tavalla tai toisella tavoita, ei yritys myöskään voi tuottaa asiakkailleen lisäarvoa.

Ihan vielä emme taida olla valmiita kauppaamaan konsultin kappaleita Facebookissa, mutta asiakkaita olemme aina valmiita auttamaan. Sen vuoksi olemme päättäneet järjestää muutaman webinaarin, joissa kerrotaan tekemisemme kannalta keskeisistä teknologioista ja niiden hyödyistä. Webinaarien tarkemmat aikataulut ja aiheet julkaistaan sekä yrityksemme nettisivuilla että somekanavassa.
Toistaiseksi olemme kuitenkin normaalisti auki.

Linkki alkuperäiseen tekstiin.

Kirjoittaja Johanna Eskola on kumppanimme T-Base Oy:n toimitusjohtaja, joka uskoo poikkeusten vahvistavan säännöt.