Jarkko Åström tietää mistä puhuu, kun hän kuvailee Consultorin toimintatapaa. Hänellä on pitkä kokemus ict-firmoista ja niiden kehittämistehtävistä. Consultorissa hän aloitti vuonna 2022.
Jarkko Åströmin rooli Consultorilla on keskeinen: hänen vastuullaan on tuoda uusia näkökulmia yrityksen toimintaan, erityisesti keskittyen asiantuntijaverkoston hallintaan ja verkostoitumiseen. Hän on avainasemassa varmistamassa, että Consultorin toimintamalli säilyy vahvana ja toimivana. Lisäksi Jarkko on keskeinen henkilö verkoston laajentamisessa ja jäsenten osaamisen optimaalisessa hyödyntämisessä.
– Tehtäväni on tuoda hieman uusia kuvakulmia yritykseen ja sen toimintaan. Olen nähnyt, että Consultorin toiminnan merkittävä vahvuus on juuri sen verkostomainen luonne. Consultor on ollut uranuurtaja verkostojen luomisessa ja malli toimii meillä erittäin hyvin, Åström sanoo.
Consultorin toimintamalli perustuu pitkäaikaisten konsulttikumppanien verkostoon ja vahvaan molemminpuoliseen luottamukseen. Tämä takaa sen, että jokaiseen työhön löytyy juuri se oikea asiantuntija, koska verkosto tunnetaan niin syvällisesti.
Jokaisen osaaminen pitää tuntea ja tietää
Jarkko Åströmin mukaan verkostomaisessa toimintamallissa on tärkeää, että yritys tuntee kaikki verkostossa toimivat konsulttinsa hyvin – vain näin mallista saadaan toimiva.
– Me haluamme kannustaa konsultteja tiiviiseen yhteydenpitoon meidän kanssamme. Lisäksi asiakasvastaavamme keskustelevat paljon keskenään ja jokaisessa viikkopalaverissa päivitämme myös verkostoomme liittyviä tietoja, hän listaa.
Sekä Consultorille että konsulteille on tärkeää, että projekteissa mukana olevat työntekijät ovat kaikki ”consultorlaisia”, eikä ketään erotella sen mukaan, toimiiko hän projektissa verkoston yrittäjänä vai Consultorin omana työntekijänä.
– Meillä ei erotella vakinaista henkilökuntaa ja verkostossa toimivia konsultteja. Järjestämme vuosittain muun muassa yhteistä virkistystoimintaa. Oli kyseessä pikkujoulut tai muu tapahtuma – ovat kaikki mukana. Haluamme luoda yhteenkuuluvuudentunnetta osallistamalla verkostoamme yhteiseen toimintaan, Åström toteaa.
Consultor tarjoaa mahdollisuuden suuriin hankkeisiin
Consultorilla on erinomainen maine yhteistyöverkostossaan ja sen kautta onkin löydetty paljon uusia osaavia konsultteja verkostoon. Yritys tunnetaan julkisen sektorin kilpailutuksissa ja projekteissa. Verkostossa toimivat konsultit tietävät, että tarjolla on mielenkiintoisia töitä usein myös suurissa hankkeissa. Kansallisesti merkittävät asiakkaat tarjoavat merkityksellisiä projekteja, jossa asiantuntijat pääsevät vaikuttamaan suoraan asiakkaiden liiketoiminnan kehitykseen ja menestykseen. Mielenkiintoiset hankkeet kiinnostavat ammattilaisia, sillä ne ruokkivat osaamista eteenpäin.
Åström jatkaa hyötyjen listaamista.
– Tarjoamme myös avoimen työympäristön, joka mahdollistaa tehokkaan yhteistyön. Meille on tärkeää, että yhteistyö on joustavaa ja läpinäkyvää. Meillä on myös reilut sopimusehdot. Haluamme, että alihankkijamme tuntevat olonsa arvostetuiksi ja luottavaisiksi työskennellessään kanssamme.
Erityisesti suuriin ja vaativiin projekteihin mukaan pääseminen kiinnostaa verkostossa toimivia konsultteja. Tällaisiin projekteihin osallistuminen myös kartuttaa konsulttien omaa osaamista, kun he pääsevät verkostoitumaan myös muiden osaajien kanssa.
– Projektimme koostuvat lähes aina useamman henkilön tiimeistä, joissa tehdään yhdessä asioita. Näin verkostossamme olevat pienyrittäjät kohtaavat toisiaan ja varmasti oppivat myös paljon toisiltaan.
Unelmadiili kertoo paljon
Consultorin pitkä kokemus verkostomaisesta toiminnasta on tuonut oppia myös siitä, miten juuri oikeat osaajat löydetään heille sopivimpiin projekteihin.
– Kuuntelemme konsultteja herkällä korvalla. Yksi meidän kysymyksistämme heti alussa konsultille onkin, mikä olisi unelmadiili, johon haluaisit mukaan. Kaikki nämä toiveet ja unelmat kirjataan tarkasti ylös.
Jarkko Åströmin mukaan juuri osaamisen tunnistaminen on verkostomaisen toiminnan tärkein kulmakivi.
– Osaamisen tunnistaminen vaatii asiakasvastaavilta ammattitaitoa. Asiakasvastaavien pitää löytää juuri oikeat henkilöt ja pitää kiinni kultakimpaleista, Åström miettii.
– Consultorin asiakasvastaavat – minä mukaan lukien – tekevät myös projektityötä. On tärkeää itse toimia asiakasrajapinnassa. Vain näin oppii ymmärtämään asiakkaiden tarpeet ja toiveet.
Jarkko Åströmin mukaan juuri osaamisen tunnistaminen on verkostomaisen toiminnan tärkein kulmakivi.
Haluatko olla mukana rakentamassa menestystarinaamme? Kartoitamme jatkuvasti uusia osaajia joukkoomme. Jos olet kiinnostunut yhteistyöstä, ota rohkeasti yhteyttä meihin urasivujemme kautta tai suoraan Jarkkoon.
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä!